Zaterdag 20 juni - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Klaas Bisschop - WaarBenJij.nu Zaterdag 20 juni - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Klaas Bisschop - WaarBenJij.nu

Zaterdag 20 juni

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg Klaas

24 Juni 2015 | Brazilië, Curitiba

Zaterdag 20 juni

De volgende ochtend is de temperatuur gestegen, maar het is nog steeds koud, 10 tot 15 graden en klam van de mist.
Om 08:15 vertrekken we met de trein naar Morretes. De rit duurt ruim drie uur. Het is een lange trein met in elke wagon een ‘gids’ die uitlegt wat er te zien is. Niets. Om geen foto momenten te missen staan alle ramen van de trein open, zodat de kou zich weer aan ons opdringt. De stemming is echter opperbest. Als de gids een aankondiging heeft gedaan voor een uitzicht en we kijken tegen een witte muur van mist roepen de reizigers: Oohhh!, alsof het om spectaculair vuurwerk gaat. Als we weer een tunnel inrijden imiteren zij het geluid van een stoomfluit: Whoehoe! En wij, wij worden giechelig van de hele situatie.

Morretes is mooi, en aangenaam van temperatuur. Het heeft een pleintje met platanen. Een rivier, Rio Nhundiaquara, met klassiek zuiltjes balustrades, maar dan kanariegeel geschilderd. Een beekje tussen de exotische bomen en struiken, dat uitmondt in de rivier, grietjebies, kolibries. En veel kleurige gebouwen. De kleuren, als geïnspireerd door het verendek van de papegaai, vaak primair en contrastrijk gecombineerd. Morretes heeft ook iets met bananen. Door het hele dorp verkopen ze bananen-snoepjes, bananen-chips en bananen-likeur.
We eten het ‘prato tipico’, traditioneel streekgerecht, Barreado in pousada Bella Morretes. Een eenvoudig te bereiden stoofvleesschotel die voor meerdere dagen gemaakt wordt, oorspronkelijk alleen tijdens carnaval, als er weinig tijd was om fatsoenlijk te koken. Geserveerd met witte rijst, maniokmeel en banaan. Eigenlijk hoor je het vlees en de maniokmeel te mengen en prakken. De massa die dan ontstaat moet blijven kleven als je je bord omkeert. We proberen het maar niet.

Onze laatste nacht in Curitiba slapen we onder nog eens een extra deken.

• 24 Juni 2015 - 10:17

Douwina Bisschop:

leuke trajekt foto,s. 50 tinten grijs. Pa.

Hallo bedankt voor je mail Hoop dat jullie nu ergens zijn waar het iets warmer is anders moeten we nog
    wat kruiken sturen.hahaha. Het zijn weer leuke verslagen met heel mooie foto s. Het is een mooi land
    De foto van het schilderij met die hoofden vind ik mooi en kleurig.Ook de opname door het hek vind ik
    ook mooi leuk gedaan.Nu bij ons is het weer ook niet wat je van de zomer verwacht het leek gister
    wel herfst .Vandaag 24 juin wordt het 18 tot 24 graden. De zon schijnt wel dus best uit te houden
    we krijgen wel een paar warme dagen dus dat is dan weer leuk voor de mensen die hier in nederland
    met vancantie zijn . Veder alles oke veel plezier en lekker warm voor de volgende weeken gr ma

• 24 Juni 2015 - 20:05

Ade:

Ha Klaas en Anneke,

Wat lullig die mist met de treinreis!
    De temperatuur is hetzelfde als hier. Maar wel koud voor daar.
    Nemen jullie wat bananenrecepten mee terug?
    Waren jullie nog in Sao Paulo?

Hoelang blijven jullie daar?

Hier alles prima, liefs,

George en Ade

• 25 Juni 2015 - 17:24

Janny Van Peenen:

Hee Klaas en Anneke,

Leuk om jullie te volgen op jullie reis! Ik heb erg genoten van dit verslag: mist, mist en nog eens mist.

Liefs van Janny