Maandag 13-7-2015 en dinsdag 14-7-2015 - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Klaas Bisschop - WaarBenJij.nu Maandag 13-7-2015 en dinsdag 14-7-2015 - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Klaas Bisschop - WaarBenJij.nu

Maandag 13-7-2015 en dinsdag 14-7-2015

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg Klaas

18 Juli 2015 | Brazilië, Brasilia

Maandag 13-7-2015 en dinsdag 14-7-2015

Maandag - Wasdag.
Boodschappen gedaan en zelf gekookt.
Op zoek naar cowboylaarzen, maar die hebben ze niet in maat 44.
’s Avonds, tijdens het eten wisselen we weer verhalen uit met Peter. Veel over onze vrolijke middelbareschooltijd, maar ook over het werkzame leven daarna, relaties en gezin. We gaan op tijd naar bed want we moeten morgen vroeg op.

05:00 uur: opstaan.
06:00 uur vertrek met de bus uit Pontalina.
08:30 aankomst in Goiania. We regelen een rechtstreekse busrit naar Brasilia, vertrek 10:00 uur. Dat geeft ons tijd voor een ‘Cafe de manha’. Om 13:00 uur komen we in Brasilia aan, op de rodoferroviaria.

We melden ons bij de ‘Informacao’, informatie, en spreken de juffrouw aan, die ‘can I help you?’ op haar hesje heeft staan. Anders dan haar kleding spreekt zij geen Engels. We tonen haar het adres van ons hotel en vragen wat de beste methode is om daar te komen. Ze lijkt geen idee te hebben, wat vreemd is want Brasilia heeft maar twee duidelijk begrensde sectoren waar alle hotels staan, vlak bij de televisietoren. Ze wijst naar een uitgang en zegt: ‘neem daar maar een taxi’.
We lopen in de aangewezen richting, niet van plan een taxi te nemen, en stuiten op een reliëfplattegrond, eigenlijk bedoeld voor blinden, maar daar staat wel een metro op aangegeven. We volgen de ribbels in de vloer, staan buiten, tussen het busstation en het metrostation in, maar een televisietoren is nog steeds in geen velden of wegen te bekennen. We vragen aan een wachtende man ons in de richting van de toren te wijzen. Hij legt uit dat die vlak bij de rodoferroviaria in het centrum staat. Zijn we dan niet in het centrum? Nee. Dus er is nog een rodoferroviaria? Ja, tien haltes met de metro verderop: Estacao Central. Waar zijn we nu dan? In Estacao Shopping. Shopping, ja, dat hebben we wel zien staan, bij de winkeltjes. Maar dat datde naam van het station is, hadden we niet begrepen. Dan gaat het in ene weer vlot. Metro, Televisietoren, stukje lopen en melden bij ABC – Apart Hotel.

In het bevestigingsmailtje van onze reservering voor ABC stond iets over melden bij de receptie van Hotel G-nog wat. Op de plek waar we ABC verwachten staat Hotel Garvey, een 12 verdiepingen hoog zakenhotel met twee geüniformeerde heren bij de ingang. We melden ons met ons mailtje bij de receptie. Ja, we zijn goed. Alleen betalen moet je even doen bij ABC in een ander gebouw aan de andere kant van de straat. Wij gaan op zoek naar ABC in het andere gebouw, maar zien geen ABC. Als we het blok rondgewandeld hebben melden we ons weer bij de receptie. Waar is toch dat ABC? Nu loopt er een portier met ons mee, brengt ons het Metropolitan Hotel binnen en dáár blijkt ABC intern een kantoortje te hebben. Ze zijn slechts tussenpersoon. We betalen en gaan terug naar Garvey, naar onze ruime schone kamer op de tiende verdieping.

Het is nog maar vier uur in de middag, dus doen we nog even een verkennende wandeling. Daarbij komen we al gauw uit bij de zo gezochte televisietoren, die op 75 meter hoogte een panoramadek heeft, dat is open tot 21:00 uur. We gaan met de lift omhoog en bekijken de stad drie keer: bij daglicht, tijdens zonsondergang en bij nacht. Weer beneden blijkt op loopafstand een foodcourt te zijn, waar we die avond eten voordat we teruglopen en gaan slapen.

• 18 Juli 2015 - 08:24

Douwina Bisschop:

Hoi Dus jullie zijn weer op toer . Weer veel mee gemaakt en land wijs land eer .Was wel iets om te zien natuurlijk. En dat verhaal van de boerderij vind ik ook bizonder en het ziet er nu goed ui.Wel eer voor zoveel werk .Het zijn weer leuke verhalen en wekijen elke dag even of er een mail is. Pa moet het nog lezen .Daar is hij een poos zoet mee .Daarom lees ik her altijd maar eerst. wens jullie nog veel kijk plezier .En groeten ook voor jullie gast heer en vrouw .