Dinsdag 18 en woensdag 19-8-2015 - Reisverslag uit Poconé, Brazilië van Klaas Bisschop - WaarBenJij.nu Dinsdag 18 en woensdag 19-8-2015 - Reisverslag uit Poconé, Brazilië van Klaas Bisschop - WaarBenJij.nu

Dinsdag 18 en woensdag 19-8-2015

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg Klaas

25 Augustus 2015 | Brazilië, Poconé

Dinsdag 18 en woensdag 19-8-2015

We doen diverse natuurtrips, te voet, met een jeep, met een boot, beklimmen twee verschillende uitkijktorens en zijn ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds in touw. Het is vermoeiend om steeds zo alert te zijn maar ook fascinerend om al deze nieuwe indrukken op te doen en te verwerken. Het wisselende landschap, de onbekende planten en dieren, het klimaat. Dat verwerken doe ik voor een deel met behulp van twee geleende natuurgidsen (boeken) om, direct bij thuiskomst, de dieren, vooral vogels, op te zoeken die we zojuist gezien hebben en daar een lijst van te maken.

Hier komt i :

White Winged Swallow, White Rumped Swallow, Limeated Woodpecker, Chesnut Eared Aracari, Ringed Kingfisher, Green Ibis, Bare Faced Ibis, Plumbeous Ibis, Buff Necked Ibis (die kennen we al, die wonen in Pontalina tegenover ons in de bomen), Black Bellied Whistling Duck, Grey Headed Kite, Cocoi Heron, Little Blue Heron (niet kleurrijk, maar van een prachtig gedistingeerd blauwgrijs), Whistling Heron, Snow Heron, Straited Heron, Boat Billed Heron, Rufescent Tiger Heron, Agami Heron, Pinnated Bittern, Least Bittern, Cattle Egret, Giant Wood Rail, Purple Gallinule, Sunbittern, Red Legged Sriema, Jabiru stork, Wood Stork, Maguari Stork,
Limpkin (makkelijk te verwarren met de Ibis), Smooth Billed Ani, Buff Throated Woodpecker, Wattled Jacana, Snail Kite, Savanah Hawk, Black Collard Hawk, Southern Screamer, Neotropic Cormorant, Green Kingfisher, Black Capped Donacobius, Crested Doradito, Red Crested Cardinal, Crested Oropendula, Greater Ani, Stiped Cuckoo, Anhinga, Maguari, Orange Blacktail Troupial, Bare Faced Curassow, Lineated Woodpecker, Red Crested Cardinal, Great Potoo

Dit zijn vooral de grotere en/of opvallend gekleurde vogels. Van de andere heb ik niet voldoende kenmerken kunnen herkennen of onthouden om te durven zeggen welke soort het geweest is. En duiven houd ik niet bij, die vind ik duf. Van bovenstaande lijst ben ik voor 99% zeker dat ik de juiste soorten gedetermineerd heb.

De Great Potoo is een nachtzwaluw, al maakte hij op mij de indruk van een uil, met een uitstekende mimicry. We zien hem op een night-safari, overdag is hij bijna onvindbaar omdat hij dan één wordt met de boom waar hij in zit. Hij kan dagenlang slapen in een gestrekte houding waardoor hij eruit ziet als de grillige tak van een boom, praktisch onzichtbaar. Hij vertrouwt zo sterk op zijn onzichtbaarheid dat ik hem tot op twee á drie meter kan naderen, zodat de geflitste foto’s sterk overbelicht worden en alle detail verliezen. 

En dan waren er ook nog een paar niet-vogels, in oplopende volgorde van grootte en/of sensatie:
Leaf Cutter Ant, Forrest Crab, Red Rumpeded Agouti, Nose Bear, Capibara, Crab Eating Fox, Marsh Deer, Howler Monkey, Giant Anteater, Tapir, Smooth Fronted Caiman, Black Caiman.

De meeste dieren van dit lijstje hebben we gezien tijdens night-safari’s. Daarbij wordt, rijdend in een jeep, met een sterke schijnwerper de bosrand afgezocht naar de reflectie van het licht in een paar ogen. Vervolgens gaat de jeep er op af maar als deze te dicht nadert verdwijnen de dieren tussen de stuiken. De ervaren safari-chauffeur maakt een inschatting van de afstand om iedereen zoveel mogelijk de gelegenheid te geven de dieren te zien. Daarna gaat hij steeds een stukje dichterbij tot ze verdwijnen. Je kunt niet, zoals bij de kaaimannen die heel lang doodstil blijven liggen, rustig foto’s nemen. Soms verdwijnt het dier zelfs zo snel dat een deel van het gezelschap het niet herkend heeft of zelfs helemaal niet gezien heeft. Maar je ziet altijd nog meer dan lopend. De jeep fungeert als rijdende schuilhut waar de dieren minder schuw op reageren dan op loslopende mensen.

Tijdens een gesprek met de baliemedewerkster van Piuval, die voor ons gebeld had om een hotel in Chapada das Guimaraes te reserveren, worden we aangesproken door Caio. Hij spreekt heel goed Engels en heeft onze allergische reactie op het hoge tarief van de hotelkamer waargenomen. Toevallig heeft hij, met zijn ouders, ook een hotel in Chapada: Casa da Quimeira. Als wij willen mogen we daar in een kamer voor R$ 100 per nacht, een prijs naar ons budget. Wij moeten dan genoegen nemen met een pas aangebouwde kamer die voor toekomstig personeel bedoeld is, want het is een zeer ‘fancy hotel’, met kamers die vijf keer onze prijs op moeten brengen, maar ‘you have acces to all the facilities, and breakfast is included’. Hij geeft ons zijn businesskaartje, adviseert ons op internet naar de foto’s van zijn hotel te kijken en hem te laten weten wat we willen. Omdat hij allerminst opdringerig is besluiten we tijdens ons gesprek al op zijn aanbod in te gaan.