Donderdag 20-8-2015 - Reisverslag uit Poconé, Brazilië van Klaas Bisschop - WaarBenJij.nu Donderdag 20-8-2015 - Reisverslag uit Poconé, Brazilië van Klaas Bisschop - WaarBenJij.nu

Donderdag 20-8-2015

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg Klaas

25 Augustus 2015 | Brazilië, Poconé

Donderdag 20-8-2015

We maken een autorit, de Transpantaneira Higway af, dieper het natuurgebied in, en zien vanuit de auto veel dieren op heel kleine afstand omdat ze rustig op hun plek blijven zitten zolang niemand uitstapt. Er ligt een dode kaaiman langs de weg, waarschijnlijk aangereden, en een dode capibara omringd door zwarte gieren.
Zwarte gieren cirkelen altijd een poosje boven een dood beest, hebben we geleerd, om de kalkoengieren er op te wijzen dat ze iets gevonden hebben. Kalkoengieren zijn sterker dan zwarte gieren, pikken als eerste de ogen eruit en trekken vervolgens het beest verder open waarna ook de zwarte gieren aan hun maal kunnen beginnen.

Terug in de fazenda overleggen we met onze chauffeur en gids over een vervroegde check-out, om 12:00 uur in plaats van 14:00 uur. Wij hebben dan een gunstiger aansluiting op de bus naar Chapada das Guimaraes. Het is het even snel schakelen voor de jongens maar ze hebben er verder geen problemen mee. Om 12:00 uur staat de chauffeur met draaiende motor voor de ingang en gaan we op weg naar rodoviaria Central, Cuiaba, en vandaar door met de bus.

We rijden met de bus langs de vijfhonderdmiljoen jaar oude rode rotswand, een deel van een omhoog gedrukte tektonische plaat, naar Chapada.
Cuiaba en Chapada claimen beide het geodetisch middelpunt van Zuid Amerika te zijn (of te hebben?). Dat is een met landmeters-coördinaten vastgestelde plek. Met de opkomst van satellietmeting en de daardoor toegenomen precisie heeft Chapada inmiddels betere papieren, maar Cuiaba blijft vasthouden aan haar historische ‘rechten’ uit 1909.

In Chapada is het koeler dan in Cuiaba want het ligt 800 meter hoger. Om die reden is het een weekend bestemming voor Cuiabanen die hier dan in de koelte komen relaxen. Caio en zijn ouders hebben op 12-06-2014, ook het wachtwoord van hun WIFI, een luxe hotel geopend, waar wij overnachten.

• 25 Augustus 2015 - 15:08

Alice:

Weer een paar mooie verslagen. De namen van al die dieren heb ik maar overgeslagen, dat is meer voor jullie archief.....

• 25 Augustus 2015 - 15:24

Ade:

Ha Anneke en Klaas,

Jeetje wat is het daar mooi.
    Ontzettend genoten van de foto's en verslagen!
    Liefs,
    George en Adé

• 25 Augustus 2015 - 20:51

Douwina Bisschop:

Hoi wat weer een leuk verslag . En wat is het er toch mooi en wat een prachtige vogels met zoveel soorten.Dat wordt we even wenen hier met nog niet eens een grauwe Mus die moet je hier zoeken en als je er een ziet zeg je al he een mus .Nou het is dan wel behelpen toch. Verder alles nog het zelfde en voor jullie nog even genieten . gr ma en pa.

Klaas

Vanuit onze basis in Pontalina (Goias, Centraal Brazilië), gaan wij in alle windrichtingen uitwaaieren. Op de planning staat onder meer: Iguacu, Pantanal, Amazone, Manaus, Belem, Sao Luis, Olinda/Recife, Salvador, Brasilia, Ouro Petro, Rio de Janeiro en Sao Paulo. Mantemos contato atraves de internet. Vou andado, ate logo! K&A

Actief sinds 29 Mei 2015